فواید و مضرات حیوان خانگی برای کودکان، نکات مهمی که باید بدانید

تاریخ، ساعت: 22 اردیبهشت 1403, 16:11

kidzy.land

 


کودکان به‌ویژه درسال‌های اخیر علاقه روزافزونی به نگهداری از حیوانات خانگی پیدا کرده‌اند. این علاقه طبیعی است چرا که حیوانات دوست‌داشتنی هستند و عشقی بی‌قیدوشرط نثار کسانی می‌کنند که به آن‌ها توجه نشان دهند. حیوانات خانگی نیز کم‌کم بخشی جدایی‌ناپذیر از زندگی شما می‌شوند؛ بنابراین مهم است درباره حضور حیوانات خانگی در خانه شما تصمیم درستی گرفته شود. آیا برای قبول این مسئولیت آماده هستید؟ این که هر روز توسط حیوان خانگی خود از خواب بیدار شوید یا کودک شما با یک موجود دوست‌داشتنی سرگرم شود لذت‌بخش است، اما قبل از این که به فروشگاه حیوانات خانگی بروید، بهتر است برخی از فواید و مضرات حیوان خانگی برای کودکان را با یکدیگر مرور کنیم تا بتوانید دراین‌باره آگاهانه تصمیم‌گیری کنید.

فواید نگهداری از حیوانات خانگی برای کودکان
نگهداری حیوانات خانگی در خانه برای کودکان فواید زیادی دارد. در این بخش در نظر داریم شما را با مهم‌ترین فواید نگهداری حیوانات خانگی برای کودکان آشنا کنیم.

۱- حیوانات خانگی باعث کاهش ابتلا کودکان به بیماری می‌شوند
طبق تحقیقات دانشگاه وارویک، احتمال ابتلا به سرماخوردگی و عفونت در کودکانی که حیوانات خانگی دارند کمتر است. با آزمایش بزاق ۱۳۸کودک و بررسی آنتی‌بادی در بدن آن‌ها مشخص شد که قدرت سیستم ایمنی کودکانی که حیوانات خانگی داشتند به‌طور قابل‌توجهی پایدارتر بود. این گروه به طور متوسط ۹روز کمتر از سایر همکلاسی‌های خود به علت بیماری از مدرسه مرخصی گرفته بودند؛ بنابراین می‌توان گفت یکی از فواید حیوانات خانگی برای کودکان تقویت سیستم ایمنی آن‌ها است.

۲-  افزایش فعالیت بدنی، فایده مهم حیوانات خانگی برای کودکان است
تحقیقات دانشگاه دیکین ملبورن نشان می‌دهد کودکان خردسالی که با سگ بازی می‌کنند تا ۵۰ درصد کمتر در معرض اضافه‌وزن یا چاقی هستند. جو سالمون، سرپرست تیم تحقیق، می‌گوید: «حتی یک بازی تصادفی با سگ‌ نیز به کاهش وزن کودک کمک می‌کند». بنابراین حیوانات خانگی می‌توانند به‌راحتی سبک زندگی کودک شما را تغییر دهند و آن‌ها را از تب‌لت و گوشی‌های همراه جدا کنند. این فایده مهم حیوان خانگی برای کودکان را نباید در زندگی امروزی و در شرایطی که اکثر کودکان در معرض چاقی قرار گرفته‌اند نادیده گرفت.


 

۳- حیوانات خانگی ، صبر کودکان را افزایش می‌دهند
 به گفته دکتر Maggie O’Haire  از دانشکده روانشناسی دانشگاه کوئینزلند و مرکز سلامت حیوانات، یکی از فواید نگهداری حیوان خانگی برای کودکان بالا بردن صبر و تحمل آنان است. چرا که یک سگ یا گربه بلافاصله از دستورات کودکان اطاعت نمی‌کند. او معتقد است که این موضوع  سازگاری کودکان را تقویت می‌کند. کودکان با در نظرگرفتن نیاز حیوان خانگی خود و توانایی‌های او، رفتار خود را تغییر می‌دهند. بنابراین داشتن حیوان خانگی برای آموزش همدلی به کودکان نیز می‌تواند مفید باشد.‌‎

این رفتارها کم‌کم تبدیل به عادت شده و به‌تدریج نوع ارتباط کودک با اطرافیان او را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهند. علاوه‌براین یادگیری برقراری ارتباط غیرکلامی با دیگری میزان صبر و تحمل کودک را افزایش می‌دهد.

۴- نگهداری از حیوان خانگی برای کودک مسئولیت‌پذیری به همراه دارد
یکی از مهم‌ترین فواید حیوانات خانگی برای کودکان، نقشی است که در آموزش مسئولیت پذیری به کودکان دارند. اوهیر دراین‌باره می‌گوید: «حیوانات خانگی کودکان را با مسئولیت‌های معمول آشنا می‌کنند. مراقبت از حیوان خانگی به‌مرور زمان به رفتارهای همیشگی کودکان تبدیل می‌شوند و در موقعیت‌های دیگر نیز بروز پیدا می‌کنند.» درک این موضوع که ما نسبت به وظیفه‌ای که به ما واگذار شده مسئول هستیم و برخی چیزها بر خواسته‌های ما مقدم هستند، به رشد بلوغ عاطفی کودکان می‌انجامد و به آن‌ها کمک می‌کنند به یک بزرگسال مسئولیت‌پذیر تبدیل شوند. سگ‌ها نمونه‌ای از حیوانات خانگی هستند که به مراقبت و توجه زیادی نیاز دارند. آن‌ها گزینه‌های خوبی برای رشد ‌مسئولیت‌پذیری در کودکان هستند.

 


۵- کاهش استرس یکی از فواید مهم حیوانات خانگی برای کودکان است
نگهداری از حیوانات خانگی، یکی از روش‌های رایج برای کاهش استرس است. این تاثیر ناشی از ترشح اندورفین در مغز پس از نوازش حیوان خانگی دوست‌داشتنی است. اندورفین یکی از مواد شیمیایی مغز است که استرس را کاهش داده ومنجر به ایجاد احساس آرامش در ما می‌شود. ترشح اندورفین در هنگام تماس با حیوان خانگی یک واکنش طبیعی است و می‌توان نتیجه گرفت که یکی از فواید حیوانات خانگی کاهش سطح استرس و اضطراب است.

تحقیقات ثابت کرده‌اند که صاحبان سگ کمتر مستعد ابتلا به استرس و افسردگی و سایر مشکلاتی از این دست هستند. برخی از دانشمندان معتقدند که سگ‌ها می‌توانند احساسات ما را درک کنند. گربه‌ها نیز مهربان هستند و از نشستن در کنار شما لذت می‌برند.  گربه‌ها به کاهش احتمال بیماری‌های قلبی و سکته معروف هستند. نگهداری از حیوانات خانگی با کاهش استرس کودکان در طول زمان تاثیر مثبتی بر عملکرد ذهنی آن‌ها گذاشته و به غلبه بر انواع ترس در کودکان نیز کمک خواهد کرد.

۶- سرگرمی، مزیت جانبی نگهداری از حیوان خانگی برای کودکان است
حیوانات خانگی را نباید صرفا برای سرگرم‌شدن خریداری کرد اما سرگرمی یک مزیت جانبی است که با نگهداری از یک حیوان خانگی خواه‌ناخواه از آن بهره‌مند خواهید شد. برای مثال بازیگوشی گربه‌ها وقتی برای گرفتن نور لیزر تلاش می‌کنند بسیار سرگرم‌کننده است و لحظات شادی را برای خانواده به همراه می‌آورد. نمونه دیگری از حیوانات خانگی سرگرم‌کننده طوطی‌ها هستند. این پرنده خیلی سریع یاد می‌گیرد و اغلب با به زبان‌آوردن کلماتی که به او یاد نداده‌اید شما را متعجب می‌کند. فرزند شما هرگز از آن‌ها خسته نمی‌شود.

۷- حیوان خانگی به افزایش اعتماد به نفس کودکان خجالتی کمک می‌کند
حیوان خانگی می‌تواند نقش یک دوست را برای کودکانی بازی کند که در دوست‌یابی مشکل دارند. شروع مکالمه با افراد غریبه برای بسیاری از کودکان دشوار است؛ ولی برقراری ارتباط با یک حیوان خانگی به کودکان احساس امنیت داده و اعتمادبه‌نفس آن‌ها را بالا می‌برد. در این رابطه خواندن مطلب «چگونه اعتمادبه‌نفس کودک را بالا ببریم» نیز مفید خواهد بود.

 


مضرات نگهداری از حیوانات خانگی برای کودکان
حیوانات خانگی در کنار فواید، مضراتی نیز برای کودکان دارند. بسیاری از خانواده‌ها با این مضرات آشنا نیستند، اما بهتر است پیش از تصمیم‌گرفتن درباره آوردن یک حیوان خانگی با این مضرات بیشتر آشنا شوید.

۱- تشدید آلرژی کودکان یکی از مضرات مهم حیوانات خانگی برای کودکان
برخی از حیوانات خانگی باعث تشدید علائم کودکان مبتلا به آلرژی می‌شوند. اگرچه تحقیقات ایالات متحده نشان داده است که خطر ابتلای کودکانی که در اولین سال از زندگی خود با حیواناتی مانند گربه یا سگ سروکار دارند، به انواع آلرژی و آسم کمتر است، ولی کودکانی که خود دارای آلرژی هستند بهتر است از حیوانات خانگی که باعث تشدید علائم آن‌ها می‌شود دوری کنند.

۲- افزایش احتمال ابتلا به عفونت‌های  MRSA از مضرات مهم حیوانات خانگی
علاوه بر انگل‌ها برخی باکتری‌ها نیز نیز از طریق حیوانات خانگی منتقل می‌شوند. نتایج یک تحقیق نشان داد که  MRSA، سویه‌ای از باکتری «استاف» که معمولا در بیمارستان‌ها یافت می‌شود، می‌تواند توسط گربه‌ها و سگ‌ها نیز منتقل شود. ریچارد اوهلر از بخش بیماری‌های عفونی و پزشکی بین‌المللی دانشگاه فلوریدا جنوبی می‌گوید: خراش یا گازگرفتگی توسط حیوانات می‌تواند باعث انتقال MRSA شود، اما احتمال انتقال بیشتر از طریق تماس مستقیم با زخم یا ترشحات پوست حیوان خانگی است. این نمونه یکی از مهم‌ترین مضرات حیوانات خانگی برای کودکان است اما با رعایت اصول بهداشتی می‌توان از ابتلا به آن پیشگیری کرد. شستن دست یا استفاده از ژل‌های ضدعفونی‌کننده بهترین روش پیشگیری از انتقال این نوع از بیماری‌ها است.

۳- یکی از مضرات نگهداری حیوانات خانگی برای کودکان، تحمیل هزینه‌های زیاد بر خانواده است.
  حیوان خانگی هزینه‌های پزشکی و درمانی زیادی دارد. بیمه‌های درمانی، هزینه درمان حیوانات خانگی را پوشش نمی‌دهند. جراحی حیوانات خانگی، واکسیناسیون و حتی معاینه آن‌ها ممکن است به هزینه بالایی نیاز داشته باشد. خرگوش‌ها یکی از حیواناتی هستند که در برابر بسیاری از بیماری‌ها مصون بوده و هزینه کمتری از بابت ویزیت‌های دامپزشکی به جیب شما تحمیل می‌کنند.

 


۴- حیوانات خانگی نیاز به مراقبت و نظافت دائمی دارند
نظافت حیوان خانگی یکی از اقداماتی است که باید مرتبا با دقت و رعایت نکات اصولی انجام شود. شما باید زمانی از وقت خود را صرف نظافت حیوان خانگی خود و محل زندگی او بکنید. این که حیوان خانگی شما چقدر به نظافت نیاز دارد به طول موهایش بستگی دارد. صرف وقت و زمان برای نظافت می‌تواند یکی از مضرات داشتن حیوان خانگی برای کودکان به شمار بیاید.

یادمان نرود از خود بپرسیم که در منزل ما چه چیزی در انتظار حیوان خانگی است
داشتن یک حیوان خانگی نه‌تنها برای کودک بلکه برای همه اعضای خانواده دوست‌داشتنی است، اما لازم است به یاد داشته باشید که حیوان خانگی را تنها برای سرگرم‌کردن خود به خانه نمی‌آورید، بلکه قصد شما باید این باشد که زندگی خوبی به آن‌ها بدهید. در بسیاری از مواقع  کودکان بعد از مدتی از بازی با حیوان خانگی خود خسته می‌شوند یا صاحبانشان مشغول کار و زندگی خود می‌شوند و آن‌ها را به حال خود رها می‌کنند. قبل از خریداری حیوانات خانگی مطمئن شوید که شرایط و زمان کافی برای مراقبت از آن‌ها را دارید.

باید بدانید که عشق و مراقبتی که نثار آن‌ها می‌کنید به‌سرعت به شما برمی‌گردد. با دانستن فواید و مضرات حیوان خانگی برای کودکان دراین‌باره تصمیم‌گیری کنید و این موضوع را هم فراموش نکنید که حیوانات خانگی قبل از این که شما را به عنوان خانواده خود در آغوش بگیرند، مجبور شده‌اند زیستگاه طبیعی خود را ترک کنند بنابراین آن‌ها شایسته بهترین مراقبت هستند. در این رابطه خواندن مقاله «آموزش دوستی با طبیعت به کودکان» نیز پیشنهاد می‌شود. شما چه نظری درباره این موضوع دارید؟ به نظر شما آیا حیوان خانگی برای کودکان سودمند است یا خیر؟ نظرات خود را با ما درمیان بگذارید.



مطالب مشابه


ارسال نظر

عکس خوانده نمی‌شود

تمامی حقوق برای RamNews محفوظ است | طراحی و اجرا : kanotek
بستن