درمان 6 شکستگی رایج در توله سگ ها

تاریخ، ساعت: 29 مرداد 1403, 15:23

رام نیوز

 


سگ ها عاشق بازی کردن هستند و ما هم بازی با آنها را دوست داریم. اما بایستی مراقب بود چرا که در حین بازی  ممکن است هر گونه حرکت نامناسب منجر به آسیب دیدن و شکستگی استخوان گردد. 

شاید فکر کنید که توله ها مقاوم و قوی هستند اما برعکس آنچه تصور می کنید، استخوان های آنها بسیار شکننده و ظریف است. استخوان های سگ پس از بلوغ به حداکثر قدرت می رسد. بر این اساس، تراکم کمتر استخوان ها به معنای پتانسیل بیشتر برای شکستگی است. 

از نشانه هایی که به ما می گوید سگ دچار شکستگی استخوان شده لنگ زدن حیوان یا استفاده نکردن از آن پای آسیب دیده است. همچنین از دیگر نشانه های نه چندان واضح، می توان به تورم ناحیۀ آسیب دیده به همراه درد به طوری که حیوان ناله می کند یا غذا نمی خورد و بازی نمی کند، اشاره کرد. کمک گرفتن به موقع و در اسرع وقت از دامپزشک در بهبود حیوان مؤثر است. 

دامپزشک با یک آزمایش کامل از حیوانتان شروع می کند. برای اینکه حیوان راحت تر بتواند تحمل کند به او آرامبخش می دهد. با اسکن شکستگی و میزان پیشرفت آن بهتر قابل تشخیص است. با توجه به شدت آن، درمان آغاز می گردد. در زیر رایج ترین نوع شکستگی در توله ها عنوان شده: 

شکستگی آرنج 
استخوان بازو یعنی ناحیۀ بین شانه و آرنج ضربه به این استخوان می تواند باعث شکستگی قسمت بیرونی آرنج شودو معمولاً پریدن از روی مبل یا از آغوش شما به زمین می تواند چنین آسیبی به دنبال داشته باشد. درمان چنین شکستگی هایی با گذاشتن پین می باشد. 


شکستگی اندام قدامی 
این شکستگی هم به هنگام پریدن از روی مبلمان و یا از آغوش شما اتفاق می افتد. در اغلب موارد، هر دو استخوان مچ دست می شکند. دراکثر مواقع به یک پلاتین و پیچ نیاز دارند تا این شکستگی به درستی تنظیم و بهبود یابد. آتل به تنهایی معمولاً یک دستور العمل برای شکستگی در سگ های کوچک است، زیرا رگ های خونی آنها با نژادهای بزرگتر متفاوت است.

شکستگی لگن 
شکستگی های لگن ناشی از یک زمین خوردن ضربه ای است. شکستگی لگن معمولاً با پین قابل ترمیم است. در موارد دیگر، جراحی برای برداشتن سر استخوان ران انجام می شود. 


شکستگی درشت نی 
درشت نی سگ شبیه به استخوان ساق پای ما است. تاج درشت نی قسمت بالایی و جلویی استخوان است. شکستگی تاج درشت نی می تواند در یک توله سگ پس از ضربه، مانند زمین خوردن رخ دهد. برای ترمیم این نوع شکستگی به پین هایی از طریق قسمت شکسته نیاز است. 


شکستگی صفحه رشد در توله سگ ها
صفحات رشد نواحی انتهای استخوان‌های در حال رشد هستند که حاوی سلول‌های تقسیم‌کننده هستند و با بزرگ‌تر شدن توله‌سگ، موجب بلندتر شدن استخوان‌ها می گردد. با رسیدن توله به سن بلوغ، صفحات رشد در نهایت بسته می شوند. 

اغلب برای ترمیم شکستگی جراحی توصیه می‌شود، اگرچه ممکن است در برخی موارد آتل کار شود. در مورد آسیب خُرد شدن نمی توان کار زیادی کرد و به ندرت فورا تشخیص داده می شود. نتیجه نهایی (پای پیچ خورده) اغلب هفته ها تا ماه ها پس از آسیب تشخیص داده می شود. 


ورزش دادن توله بسیار اهمیت دارد!
اجازه ندهید این اتفاق شما را از بازی با توله سگ خود بترساند! ورزش و بازی برای توله های در حال رشد، هم از نظر جسمی و هم از نظر ذهنی بسیار مهم است، اما دانستن اینکه چه نوع تمرینی مناسب است، به همان اندازه حائز اهمیت است. دامپزشک می تواند به شما کمک کند تا با در نظر گرفتن نژاد، سن، وزن و سلامت کلی، یک رژیم ورزشی مناسب برای توله سگ خود تعیین کنید.  با برنامه ریزی مناسب برای توله سگ شما، او می تواند به یک سگ شاد و سالم تبدیل شود.



ارسال نظر

عکس خوانده نمی‌شود


تمامی حقوق برای RamNews محفوظ است | طراحی و اجرا : kanotek
بستن