یک پرنده‌ نادر نیمه نر و نیمه ماده در کلمبیا مشاهده شد

تاریخ، ساعت: 7 خرداد 1403, 14:13

بی بی سی فارسی

 

جان موریلو، پرنده‌شناس آماتور پرنده‌ای با ویژگی نادر و یگانه در ذخیره‌گاه طبیعی دون‌میگل در حدود ۱۰ کیلومتری جنوب‌ غربی شهر مانیسالس کلمبیا مشاهده کرده است.

گونه‌ای که توجه او را به خود جلب کرد پرنده‌ای معمول در منطقه به نام عسل‌کِش سبز با نام علمی Chlorophanes spiza بود. اما نکته خاص و جالبی در این پرنده وجود داشت. یک طرف بدن پرنده پوشیده از پرهای سبزرنگ بود که نشانه شاخص جنس ماده این گونه پرنده است و سمت راست بدن پرنده پوشیده از پرهای آبی‌رنگ بود که ویژگی جنس نر پرنده است.

موریلو کشفی که به آن دست یافته بود را با هامیش اسپنسر، یکی دیگر از علاقمندان ژنتیک تکاملی و استاد جانور‌شناسی دانشگاه اوتاگو نیوزلند در میان گذاشت.

پروفسور اسپنسر که در آن زمان تعطیلات خود را در کلمبیا می‌گذراند به بی‌بی‌سی گفت:«این کشف هیجان‌انگیزی است. بسیاری از علاقمندان مشاهده پرندگان در تمام عمر خود هم موفق به دیدن نمونه ژناندرومورف یا دو‌جنسیتی نمی‌شوند به همین دلیل من خوشحالم از اینکه در جریان کشف آن قرار گرفتم». 

او می‌گوید این پدیده در پرندگان بسیار نادر است. در‌واقع او هیچ نمونه‌ای از چنین پدیده‌ای در کشور خودش نیوزلند سراغ ندارد.



ارسال نظر

عکس خوانده نمی‌شود


تمامی حقوق برای RamNews محفوظ است | طراحی و اجرا : kanotek
بستن